Čtvrtek, 25 dubna, 2024
- Komerční sdělení -magazin
HomeRady a NávodyŠkoda i Volkswagen tvrdě doplácejí na válku. Mluví o propouštění tisíců lidí

Škoda i Volkswagen tvrdě doplácejí na válku. Mluví o propouštění tisíců lidí

Automobilka Škoda Auto, která v Česku zaměstnává zhruba 35.000 lidí a závisí na ní byznys stovek českých podniků, tvrdě doplácí na válku na Ukrajině. Situaci firmy začíná podle odborů výrazně komplikovat nedostatek surovin z Ukrajiny a Ruska.

Navíc problém mají i subdodavatelé, kterým chybí suroviny pro výrobu komponent. Informoval o tom server e15.cz.

„Málokdo ví, že například saze jsou jedním z nejzásadnějších produktů, pocházejících z Ruské federace. Jsou nezbytné pro výrobu pneumatik,“ uvádějí odbory v týdeníku Škodovácký odborář.

V důsledku ruské invaze na Ukrajinu zastavila Škodovka všechny své aktivity v Rusku. Přerušila výrobu v ruských závodech v Kaluze a Nižním Novgorodu a zastavila i export do Ruské federace. Kromě toho v důsledku výpadku dodávek elektrických svazků z Ukrajiny musela zastavit výrobu elektromobilu Enyaq a hrozí, že bude muset zastavit výrobu modelů Scala a Kamiq.

„Vždy jsme mluvili o turbulencích, nyní však zažíváme tornádo. Na co se člověk podívá, to se zdražuje, a není jisté, jestli vše dokážeme zvládnout úsporami, cenotvorbou a zároveň oslovit zákazníky, čekající na naše auta i celý rok. Kromě toho i zastavení byznysu, které dopadlo na prakticky všechny firmy, podnikající v Ruské federaci, představuje citelnou ránu ve všech směrech,“ dodávají odbory.

Podle nich nemá automobilka v Česku práci pro 800 zaměstnanců a plánuje rušit další změny. „Naším hlavním cílem je tyto zaměstnance udržet, a to v nejvyšší možné míře,“ píší odbory. Příští týden plánuje Škoda Auto zrušit noční a páteční změny.

V mateřském koncernu Volkswagen se již začala řešit otázka rušení některých pracovních míst. „Například v Seatu je kolektivní vyjednávání pozastaveno a vedení Seatu požaduje zrušení 1300 až 1800 pracovních míst,“ uvádějí odbory.

O propouštění se jednalo ještě před vypuknutím války na Ukrajině i ve Škodě. Právě co největší zachování míst bylo jedním z hlavních požadavků odborářů. Díky tomu by firma nemusela letos zaměstnance přímo propouštět, ale ke snížení míst využít přirozené fluktuace, například odchodem lidí do důchodu. Část zaměstnanců může přesunout i na jiné pozice. Automobilka zastavila nové nástupy a přijímá pouze speciální profese jako náhradu za zmíněnou fluktuaci či profese pro nové trendy v oblasti elektromobility.

V roce 2019 prodala Škoda Auto ve světě 1,25 milionu aut. V roce 2020 to bylo mírně nad 1 milionem vozů a loni už jen necelých 800.000 nových aut.

- Komerční sdělení -pr clanky

Najnovjše články