Středa, 30 listopadu, 2022
- Komerční sdělení -magazin
HomeFinanceDodávky vzácného plynu z Oděsy a Mariupolu zkolabovaly. Co to znamená pro...

Dodávky vzácného plynu z Oděsy a Mariupolu zkolabovaly. Co to znamená pro auta či počítače?

Přerušená výroba, nepravidelné dodávky, nejistá budoucnost. Toto zažívalo několik slovenských automobilek, které musely na podzim v důsledku nedostatku čipů několikrát pozastavit výrobu vozidel. Situace se může nyní zopakovat a čipová krize ještě více prohloubit.

V důsledku bojů na Ukrajině jsou ohroženy dodávky klíčové suroviny pro výrobu čipů. Řeč je o neonu, tedy vzácném plynu, jehož výroba se soustřeďuje právě na pobřeží Černého moře. Dvě ukrajinská přístavní města Mariupol a Oděsa jsou domovem společností Ingas a Cryoin, kde se ještě donedávna vyráběla zhruba polovina světového neonu. Největším světovým exportérem je právě Ukrajina a dva výrobci z této země v důsledku války zavřeli brány továren.

Kromě automobilového průmyslu nebo spotřební elektroniky může nedostatek neonu zkomplikovat chod továren na zdravotnické pomůcky či na hračky. Tento plyn se využívá například při laserové operaci očí.

Automobilky jsou opět v pozoru
Vrásky v čele evropským automobilkám v současnosti nedělají jen dodávky čipů, ale kvůli konfliktu na Ukrajině jim zpožďují i ​​kabelové svazky pro elektrickou síť vozidla. Kabelové svazky dosahují v průměrném autě až pěti kilometrů. Jsou jedinečné pro každý model a vozidla bez nich nelze postavit.

Bratislavský Volkswagen už v úterý ráno musel přerušit výrobu SUV vozů v jednom segmentu. „Důvodem je přetrvávající dlouhodobý celosvětový nedostatek polovodičů v důsledku pandemie koronaviru v kombinaci s částečným výpadkem dodávek některých dílů v souvislosti s děním na Ukrajině,“ tvrdí pro Pravdu mluvčí Volkswagen Slovakia Lucia Kovarič Makayová. Výrobní plán se podle ní průběžně přizpůsobuje v závislosti na dostupnosti dílů. Jak dále vysvětluje, dodavatelé z Ukrajiny posílají pro koncernové závody především kabelové svazky pro elektrickou síť vozidla, jakož i několik spínačů do vnitřního prostoru vozidla.

Maďarský závod Audi, který spadá do skupiny Volkswagenu, začal s úpravami pracovních změn při výrobě motorů. Zastavil také vývoz do Ruska. Česká Škoda také začíná pociťovat nedostatek surovin dovážených z Ruska a Ukrajiny. Na problémy upozornili tamní odboráři, píše server e15.cz. „Málokdo ví, že například saze jsou jedním z nejzásadnějších produktů, pocházejících z Ruské federace. Jsou nezbytné pro výrobu pneumatik,“ napsaly odbory v týdeníku Škodovácký odborář.

Pro výpadky elektrických svazků z Ukrajiny musela Škoda zastavit výrobu elektromobilu Enyaq. Také hrozí, že bude muset zastavit výrobu modelů Scala a Kamiq. „Vždy jsme mluvili o turbulencích, nyní však zažíváme tornádo. Na co se člověk podívá, to se zdražuje, a není jisté, jestli vše dokážeme zvládnout úsporami, cenotvorbou a zároveň oslovit zákazníky, čekající na naše auta i celý rok. Kromě toho i zastavení byznysu, které dopadlo na prakticky všechny firmy, podnikající v Ruské federaci, představuje citelnou ránu ve všech směrech,“ pokračuje Škodovácký odborář.

Automobilka nemá v Česku práci pro 800 zaměstnanců a plánuje rušit další změny. Tento týden plánuje Škoda Auto zrušit noční a páteční změny.

Nitranský závod Jaguar Land Rover funguje v těchto dnech ve standardním provozu. „Náš nákupní tým pozorně sleduje situaci a řídí dodavatelský řetězec tak, aby byla zajištěna výroba našich vozů,“ tvrdí pro Pravdu Miroslava Remenárová, manažerka pro firemní záležitosti. Deník Pravda oslovil také trnavskou automobilku Stellantis či žilinskou KIA Slovakia, do uzávěrky nám však odpověď nepřišla.

Volkswagen Group a BMW patří mezi automobilky, které se snaží najít alternativní zdroje životně důležitých dílů vyrobených na Ukrajině až z daleké Číny a Mexika, jelikož ruská invaze zastavuje montážní linky a přerušuje složité dodavatelské řetězce.

- Komerční sdělení -pr clanky

Najnovjše články